Digitaalinen hyvinvointi ja turvallisuus

Kuvassa 2 nuorta tietokoneella

Digitaalisen hyvinvoinnin kulmakivet

Lapsilla on oikeus turvallisuuteen, hyvinvointiin ja osallisuuteen myös digitaalisissa ympäristöissä. Aikuisten tehtävä on huolehtia lasten tasapainoisesta ja hyvinvoivasta arjesta, tukea mielekkäitä mahdollisuuksia osallistua sekä varmistaa, että lapset ovat turvassa ja heidän oikeutensa toteutuvat digitaalisessa maailmassa.

Kuvituskuva, jossa koululainen katsoo kannettavan tietokoneen näyttöä. Vieressä penaali ja muita koulutarvikkeita.

Tukea ammattilaiselle

Tarjoamme lasten ja nuorten kanssa toimiville ammattilaisille työkaluja, materiaaleja sekä tietoa lasten digiturvallisuuden ja -hyvinvoinnin taitojen vahvistamisen työhön.

Lue lisää tuesta ammattilaiselle
Kuvituskuva, jossa lapsi istuu pöydän ääressä ja käyttää tablettia.

Tukea huoltajalle

Tuemme huoltajia digitaalisen arjen kasvatustyössä tarjoamalla tietoa, työkaluja ja materiaaleja lapsen tasapainoisen ja turvallisen digiarjen vahvistamiseen.

Lue lisää tuesta huoltajille
Kuvituskuva, jossa oppilaat viittaavat koululuokassa.

Huippula

Huippula-palvelumme vahvistaa lasten digiturvallisuuden ja -hyvinvoinnin taitoja. Se tarjoaa viidesluokkalaisten opettajille tuntisuunnitelmia sekä laajasti tukimateriaaleja kaikenikäisten lasten digiarjen kasvatustyöhön.

Tutustu Huippulaan

Käynnissä olevat kehittämishankkeet

Työskentelemme ahkerasti erilaisissa hankkeissamme 6–17-vuotiaiden lasten turvallisemman ja tasapainoisemman digitaalisen arjen eteen. Kehitämme ja tarjoamme menetelmiä, palveluita ja materiaaleja lapsille, huoltajille ja ammattilaisille. Teemme yhteiskunnallista vaikuttamistyötä sekä valtakunnallista ja pohjoismaista yhteistyötä. Keskitymme hankkeissamme myös erityisen haavoittuvissa asemissa oleviin lapsiin, kuten vammaisiin sekä maahanmuuttaja- ja pakolaistaustaisiin lapsiin. 

Kolme lasta katsoo puhelinta

Digital Citizenship -hanke

Digital Citizenship on kaksivuotinen yhteispohjoismainen ohjelma, jonka tavoitteena on luoda jokaiselle lapselle turvallinen ja syrjimätön pääsy digitaalisten mahdollisuuksien äärelle.

Kuvituskuva, jossa kaksi lasta istuu katukivetyksellä vierekkäin ja katsovat puhelimia käsissään.

Kippari-hanke

Kippari on kolmivuotinen kehittämishanke, jonka aikana vahvistamme 6–12-vuotiaiden lasten digitaalista resilienssiä ja hyvinvointia.

Kuvituskuva, jossa kaksi lasta makaa maassa ja katsovat nauraen puhelimia käsissään.

Toppen-hanke

Toppen on Brita Maria Renlundin muistisäätiön rahoittama hanke, jossa kehitetään Toppen-oppimispalvelua.

Ajankohtaista

Lapsi katsoo älypuhelinta
Julkaisut 27.3.2024

Parempaa digiarkea koko perheelle – opas vanhemmille

Oppaassa käsittelemme yleisimpiä digilaitteiden käyttöön ja hyvinvointiin liittyviä teemoja.

Kuvituskuva, jossa opettaja auttaa oppilasta kannettavan tietokoneen ääressä.
Uutiset 19.3.2024

Pelastakaa Lapset vahvistaa alakoululaisten digiturvataitoja Espoossa, Kirkkonummella ja Vihdissä Microsoftin tuella

Pelastakaa Lapset ry tekee tänä vuonna yhteistyötä alakoulujen kanssa Espoossa, Kirkkonummella ja Vihdissä vahvistaakseen lasten digiturvataitoja. Lisäksi järjestö vahvistaa Microsoftin tuella opettajien ja vanhempien osaamista, jotta lapsilla olisi turvallinen ja hyvinvoiva digiarki.

Lapsi ma.koilee selällään sängyllä älypuhelin kädessä
Uutiset 7.2.2024

Tuoreen tutkimuksen mukaan lapset toivovat parempaa suojelua verkossa

Lapset ovat netissä jatkuvasti tekemisissä tuntemattomien ihmisten kanssa. He ymmärtävät itsekin olla varuillaan, mutta haluavat, että teknologiayritykset ja hallitukset tekisivät enemmän suojellakseen heitä, ilmenee alustavista tutkimustuloksista. 

Kysy meiltä lisää

Laura Sillanpää

Tiimivastaava, digitaalinen hyvinvointi ja turvallisuus