Digitaalinen hyvinvointi ja turvallisuus

Kuvassa 2 nuorta tietokoneella

Digitaalisen hyvinvoinnin kulmakivet

Lapsilla on oikeus turvallisuuteen, hyvinvointiin ja osallisuuteen myös digitaalisissa ympäristöissä. Aikuisten tehtävä on huolehtia lasten tasapainoisesta ja hyvinvoivasta arjesta, tukea mielekkäitä mahdollisuuksia osallistua sekä varmistaa, että lapset ovat turvassa ja heidän oikeutensa toteutuvat digitaalisessa maailmassa.

Kuvituskuva, jossa koululainen katsoo kannettavan tietokoneen näyttöä. Vieressä penaali ja muita koulutarvikkeita.

Tukea ammattilaiselle

Tarjoamme lasten ja nuorten kanssa toimiville ammattilaisille työkaluja, materiaaleja sekä tietoa lasten digiturvallisuuden ja -hyvinvoinnin taitojen vahvistamisen työhön.

Lue lisää tuesta ammattilaiselle
Kuvituskuva, jossa lapsi istuu pöydän ääressä ja käyttää tablettia.

Tukea huoltajalle

Tuemme huoltajia digitaalisen arjen kasvatustyössä tarjoamalla tietoa, työkaluja ja materiaaleja lapsen tasapainoisen ja turvallisen digiarjen vahvistamiseen.

Lue lisää tuesta huoltajille
Kuvituskuva, jossa oppilaat viittaavat koululuokassa.

Huippula

Huippula-palvelumme vahvistaa lasten digiturvallisuuden ja -hyvinvoinnin taitoja. Se tarjoaa viidesluokkalaisten opettajille tuntisuunnitelmia sekä laajasti tukimateriaaleja kaikenikäisten lasten digiarjen kasvatustyöhön.

Tutustu Huippulaan

Käynnissä olevat kehittämishankkeet

Työskentelemme ahkerasti erilaisissa hankkeissamme 6–17-vuotiaiden lasten turvallisemman ja tasapainoisemman digitaalisen arjen eteen. Kehitämme ja tarjoamme menetelmiä, palveluita ja materiaaleja lapsille, huoltajille ja ammattilaisille. Teemme yhteiskunnallista vaikuttamistyötä sekä valtakunnallista ja pohjoismaista yhteistyötä. Keskitymme hankkeissamme myös erityisen haavoittuvissa asemissa oleviin lapsiin, kuten vammaisiin sekä maahanmuuttaja- ja pakolaistaustaisiin lapsiin. 

Kolme lasta katsoo puhelinta

Digital Citizenship -hanke

Digital Citizenship on kaksivuotinen yhteispohjoismainen ohjelma, jonka tavoitteena on luoda jokaiselle lapselle turvallinen ja syrjimätön pääsy digitaalisten mahdollisuuksien äärelle.

Kuvituskuva, jossa kaksi lasta istuu katukivetyksellä vierekkäin ja katsovat puhelimia käsissään.

Kippari-hanke

Kippari on kolmivuotinen kehittämishanke, jonka aikana vahvistamme 6–12-vuotiaiden lasten digitaalista resilienssiä ja hyvinvointia.

Kuvituskuva, jossa kaksi lasta makaa maassa ja katsovat nauraen puhelimia käsissään.

Toppen-hanke

Toppen on Brita Maria Renlundin muistisäätiön rahoittama hanke, jossa kehitetään Toppen-oppimispalvelua.

Ajankohtaista

Lapsi istuu sohvalla tietokone sylissään. Ruudun valo heijastuu hänen kasvoilleen pimeässä.
Uutiset 14.10.2025

Joka viides lapsi altistuu tahtomattaan itsetuhoisuutta ja sotaa käsittelevälle sisällölle verkossa

Pelastakaa Lasten tänään julkaiseman selvityksen mukaan joka viides (21 %) lapsi altistuu verkossa tahtomattaan itsetuhoisuutta ja sotaa käsitteleville sisällöille. Yli puolet (54 %) lapsista kertoo kohdanneensa ikävää tai pelottavaa sisältöä verkossa.

Lapsi tummassa ympäristössä digilaitteen äärellä. Laitteen valo heijastuu lapsen kasvoihin.
Julkaisut 14.10.2025

Verkkoväkivalta lasten silmin – Selvitys 9–15-vuotiaiden kokemasta ja tekemästä verkkoväkivallasta 

Pelastakaa Lapset kysyi keväällä 2025 9–15-vuotiailta heidän näkemästään ja kokemastaan verkkoväkivallasta.

Uutiset 13.8.2025

Yksinäisyys heikentää lasten digiarkea – Pelastakaa Lapset selvitti yli 10 000 viidesluokkalaisen digiturvataitoja

Pelastakaa Lasten Huippula-kyselyssä saadut yli 10 000 viidesluokkalaisen vastaukset paljastavat, että erityisesti yksinäisyyttä usein kokevien lasten digihyvinvointi on muita lapsia heikompaa.

Kysy meiltä lisää

Lauri Sundberg

tiimivastaava, digitaalinen hyvinvointi ja turvallisuus