Lasten kanssa vaikuttaminen

Neljä lasta iloitsee kädet ilmassa pihalla.

Vaikuttamistyötä yhdessä lasten kanssa

Teemme vaikuttamistyötä myös yhdessä lasten kanssa. Lapsilla on oikeus vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin ja meidän aikuisten tulee ottaa lasten tekemät aloitteet tosissamme.  

Lasten kanssa voidaan vaikuttaa monin eri tavoin. Vaikuttamista voidaan tehdä hyvin arkisella tasolla. Esimerkiksi kun lapsi kertoo elämäänsä liittyvästä epäkohdasta, lapsen kanssa voidaan sopia, että asia viedään tiedoksi yhdessä niille henkilöille, jotka voivat vaikuttaa asiaan. Vaikuttamista voidaan tehdä myös laajemmin, esimerkiksi vaikuttamiskampanjoina, jolloin on mahdollista ottaa laajemmin kantaa lapsille tärkeisiin asioihin.  

Lisäksi lasten kanssa voidaan vaikuttaa osana päätöksentekoa, kuten lapsivaikutusten arvioinnit sekä kuulemiset. 

Vinkkejä lasten kanssa vaikuttamiseen

Toteutimme syksyllä 2024 vaikuttamiskampanjan, Turvallisempi huominen lapsille, yhdessä 0-12 vuotiaiden ja eriarvoisessa asemassa olevien lasten kanssa. Olemme koonneet alla olevat materiaalit toteutetun vaikuttamiskampanjan opeista.

Voit lukea lisää vaikuttamiskampanjasta ja sen sisällöistä kampanjan verkkosivuilta.

Lasten kanssa vaikuttamisen periaatteet

Kokosimme periaatteita asioista, jotka on hyvä ottaa huomioon lasten kanssa vaikuttamisessa. Voit ladata vieressä olevan kuvan tästä.

Ensimmäinen periaate on, että haastetaan vaikuttamisen toimintatapoja ja ollaan lasten asialla. Lasten kanssa vaikuttaminen tarjoaa monenlaisia tapoja työskennellä lasten kanssa ja edistää lasten äänten kuulumista yhteiskunnassa. Lähtökohtana kaikissa on kuitenkin se, että ollaan ensisijaisesti lasten asialla.

Toisena periaatteena on hyvä varmistaa, että kaikenlaisten lasten, myös pienempien ja eriarvoisessa asemassa olevien, äänet tulevat kuulluiksi. Toiminnan ja osallistumisen tulee olla lapsikeskeistä ja vapaaehtoista. Lapsikeskeisyys tarkoittaa sitä, että asioita mietitään ensisijaisesti lasten näkökulmasta, lapsi on toimijana sekä toiminta on lapsille saavutettavaa sekä mielekästä.

Neljäs periaate on, että arvostetaan sitä, mitä lapset kertovat. Ollaan aidosti kiinnostuneita lasten kertomista asioista, ei vähätellä lasten kertomaa ja pidetään lasten kertomia asioita vaikuttamisen keskiössä.

Viimeisenä periaatteena on, että aikuiset ja lapset vaikuttavat yhdessä. Vaikuttamisessa on hyvä huomioida sekä aikuisten että lasten osaaminen sekä kokemus.

Lisää materiaaleja lasten kanssa työskentelyyn löydät Lapsilta opittua -verkkosivuiltamme.

Lasten kanssa vaikuttamisen esteitä

Koostimme ylös lasten kanssa vaikuttamisen esteitä. Voit ladata vieressä olevan kuvan tästä.

Ensimmäisenä on, että aikuiset ovat portinvartijoina lasten vaikuttamismahdollisuuksien toteutumiselle ja näin pahimmassa tapauksessa jopa estävät lasten osallistumisen. Tämä on erityisen tärkeä asia eritysesti pienten ja eriarvoisessa asemassa olevien lasten kohdalla.

Toinen este on, että vaikuttamisen tavoitteet ja toiminnot eivät ole riittävän selkeät. Miten vahvistaa vaikuttamisen ydinviestien eli niiden asioiden, joihin eritysesti toivotaan muutosta, kuulumista ja vaikuttavuutta? Lasten kanssa vaikuttaminen on myös usein vierasta. Lasten näköisiä ja kuuloisia materiaaleja ei ole totuttu näkemään ja lasten näkökulmia saatetaan vähätellä tai ne eivät saa tilaa.

Neljäntenä on, että lasten viestit muuttuvat helposti. Lasten kertomia asioita saatetaan tulkita eri tavalla kuin lapsi on ne tarkoittanut. Tätä voidaan edistää sillä, että tietoa tarkastellaan ja syvennetään yhdessä lasten kanssa.

Viimeiset esteet liittyvät lasten kanssa toimimiseen. Lapsiin tulee olla kontakti, jotta lapsille voidaan kertoa vaikuttamisen etenemisestä sekä tuloksista. Lapsille palautetaankin tietoa usein liian myöhään tai ei lainkaan. Tulee pitää huoli, että lapsille palautetaan tietoa heille ymmärrettävällä tavalla tarpeeksi usein.

Lapsivaikutusten arviointi

Yksi tapa vahvistaa lasten mahdollisuuksia vaikuttamiseen on lapsivaikutusten arviointi. Se on käytäntö Lapsen oikeuksien sopimuksen edellyttämään lapsen edun arviointiin. Sen avulla voidaan selvittää, millaisia hyötyjä tai haittoja erilaisilla lapsiin kohdistuvilla päätöksillä on.

Haluamme tukea lasten näkemysten kuulemista ja huomioimista osana päätöksentekoa ja laadimme käytännöllisen oppaan lapsivaikutusten arvioinnin tekemiseen lasten kanssa. Oppaassa keskitymme siihen osaan lapsivaikutusten arvioinnin prosessia, jossa kuullaan lapsia. Oppaan tavoitteena on kiinnittää huomiota erityisesti siihen, että kaikenikäisten ja erityisesti pienten, noin 3–12-vuotiaiden lasten kuuleminen toteutuu lapsiystävällisillä tavoilla ja erityisen haavoittuvassa asemassa ja elämäntilanteessa elävät lapset huomioidaan osana lapsivaikutusten arviointia.

Huolellisesti toteutettuna lasten kuulemisen tilanteet voivat tuoda kaikille osapuolille paljon iloa sekä onnistumisen ja yhteisen oppimisen kokemuksia. Ne voivat myös johtaa eettisesti kestäviin ja vaikuttaviin päätöksiin. Haluammekin oppaalla rohkaista heittäytymään mukaan lasten maailmaan ja kokemuksiin! Alta voit ladata oppaan suomeksi tai englanniksi.