Barn i det digitala landskapet– Finländska femteklassares digitala kompetens, säkerhet och välmående i ljuset av Toppen-testet

Rädda Barnens nya rapport granskar femteklassares digitala kompetens, välmående och säkerhet utifrån resultaten från det nationella Toppen-testet. Resultaten från testet ger en inblick i styrkor och utvecklingsområden gällande digital kompetens bland elever i årskurs 5, samt hur olika bakgrundsfaktorer kan påverka barns digitala välmående. Över 10 000 femteklassare från olika delar av Finland deltog i enkäten. 

Centrala resultat

  • Skillnaderna mellan könen var överlag små, men flickor uppvisade genomgående högre resultat i jämförelse med andra elever. Elever som identifierade sig som icke-binära hade de svagaste resultaten.  
  • Svenskspråkiga elever uppvisade i genomsnitt lägre digital kompetens i jämförelse med finskspråkiga elever, särskilt inom området kritisk mediekompetens.  
  • Elever som ofta känner sig ensamma hade svagare resultat i frågor om emotionell belastning och att upprätthålla en balanserad digital vardag i jämförelse med dem som sällan eller aldrig upplever ensamhet.  
  • Elever som delade personlig information på sociala medier visade högre nivåer av delaktighet, interaktion och kritisk mediekompetens, men hade samtidigt större utmaningar med att upprätthålla en balanserad digital vardag.  
  • Elever som använder sociala medier men inte delar information om sig själva offentligt uppvisade bättre resultat i frågor kring en balanserad digital vardag i jämförelse med de elever som delar information offentligt.  
  • Elever som inte använder sociala medier uppvisade högre resultat i frågor kring en balanserad digital vardag, men hade svagare resultat inom testets övriga delar. 

Rädda Barnens rekommendationer

I skolor och kommuner ska man: 

  • se till att elevernas digitala säkerhet, trygghetsfärdigheter och kritiska medieläskunnighet främjas. 
  • tillsammans med barnen utvärdera och utveckla verktyg, modeller och tillvägagångssätt för att hantera mobbning och trakasserier. 
  • satsa på gemenskapsfrämjande arbetssätt som stärker elevernas delaktighet och förebygger ensamhet. 
  • uppdatera materialet för undervisning i känslo- och trygghetsfärdigheter, och säkerställa att innehållet och helheterna är åldersanpassade i sina kunskapsmål, samt att det finns tillräckligt med svenskspråkigt material för mediefostran för alla skolstadier. 
  • rikta särskilda insatser till att stödja delaktighet och digitalt välmående hos de mest utsatta barnen och barngrupperna, såsom barn inom HBTQIA+-gruppen. 

Toppen-tjänsten stöder barnens mediefostran i skolor och hem

Rädda Barnens Toppen-tjänst erbjuder lärare inom grundskolans lågklasser lättanvända och högklassiga material som stöd för mediefostran. Tjänsten och allt undervisningsmaterial är gratis att använda och finns tillgängligt för skolor i hela landet på finska och svenska. 

 Föräldrar hittar praktisk information och verktyg för att kunna stöda en bättre digital vardag i sina familjer. 

Bekanta dig med Toppen-tjänsten här: toppen.fi