Rädda Barnens nya rapport granskar femteklassares digitala kompetens, välmående och säkerhet utifrån resultaten från det nationella Toppen-testet. Resultaten från testet ger en inblick i styrkor och utvecklingsområden gällande digital kompetens bland elever i årskurs 5, samt hur olika bakgrundsfaktorer kan påverka barns digitala välmående. Över 10 000 femteklassare från olika delar av Finland deltog i enkäten.
Centrala resultat
- Skillnaderna mellan könen var överlag små, men flickor uppvisade genomgående högre resultat i jämförelse med andra elever. Elever som identifierade sig som icke-binära hade de svagaste resultaten.
- Svenskspråkiga elever uppvisade i genomsnitt lägre digital kompetens i jämförelse med finskspråkiga elever, särskilt inom området kritisk mediekompetens.
- Elever som ofta känner sig ensamma hade svagare resultat i frågor om emotionell belastning och att upprätthålla en balanserad digital vardag i jämförelse med dem som sällan eller aldrig upplever ensamhet.
- Elever som delade personlig information på sociala medier visade högre nivåer av delaktighet, interaktion och kritisk mediekompetens, men hade samtidigt större utmaningar med att upprätthålla en balanserad digital vardag.
- Elever som använder sociala medier men inte delar information om sig själva offentligt uppvisade bättre resultat i frågor kring en balanserad digital vardag i jämförelse med de elever som delar information offentligt.
- Elever som inte använder sociala medier uppvisade högre resultat i frågor kring en balanserad digital vardag, men hade svagare resultat inom testets övriga delar.
Rädda Barnens rekommendationer
I skolor och kommuner ska man:
- se till att elevernas digitala säkerhet, trygghetsfärdigheter och kritiska medieläskunnighet främjas.
- tillsammans med barnen utvärdera och utveckla verktyg, modeller och tillvägagångssätt för att hantera mobbning och trakasserier.
- satsa på gemenskapsfrämjande arbetssätt som stärker elevernas delaktighet och förebygger ensamhet.
- uppdatera materialet för undervisning i känslo- och trygghetsfärdigheter, och säkerställa att innehållet och helheterna är åldersanpassade i sina kunskapsmål, samt att det finns tillräckligt med svenskspråkigt material för mediefostran för alla skolstadier.
- rikta särskilda insatser till att stödja delaktighet och digitalt välmående hos de mest utsatta barnen och barngrupperna, såsom barn inom HBTQIA+-gruppen.
Toppen-tjänsten stöder barnens mediefostran i skolor och hem
Rädda Barnens Toppen-tjänst erbjuder lärare inom grundskolans lågklasser lättanvända och högklassiga material som stöd för mediefostran. Tjänsten och allt undervisningsmaterial är gratis att använda och finns tillgängligt för skolor i hela landet på finska och svenska.
Föräldrar hittar praktisk information och verktyg för att kunna stöda en bättre digital vardag i sina familjer.
Bekanta dig med Toppen-tjänsten här: toppen.fi