Verkossa varttumassa – Suomalaisten viidesluokkalaisten digiosaaminen, -turvallisuus ja -hyvinvointi Huippula-kyselyn valossa

Selvitys tarkastelee viidesluokkalaisten oppilaiden digiosaamista, digitaalista hyvinvointia ja turvallisuutta Pelastakaa Lasten valtakunnallisen Huippula-kyselyn tulosten perusteella. Selvityksessä analysoidaan myös, miten erilaiset taustatekijät, kuten sukupuoli, yksinäisyyden kokemus ja sosiaalisen median käyttö, vaikuttavat oppilaiden osaamiseen. Kyselyyn vastasi yli 10 000 oppilasta eri puolilta Suomea. 

Tärkeimpiä havaintoja 

  • Sukupuolten väliset erot olivat yleisesti ottaen pieniä, mutta tytöt saavuttivat johdonmukaisesti parempia tuloksia verrattuna muihin oppilaisiin. Ei-binääriset oppilaat menestyivät heikoimmin. 
  • Ruotsinkieliset oppilaat osoittivat keskimäärin heikompaa digitaalista osaamista kuin suomenkieliset, erityisesti kriittisen medialukutaidon osa-alueella. 
  • Yksinäisyyttä usein kokevat oppilaat saavuttivat heikompia tuloksia emotionaalista kuormitusta ja tasapainoista digitaalista arkea koskevissa kysymyksissä verrattuna niihin, jotka kokivat yksinäisyyttä harvoin tai eivät koskaan. 
  • Oppilailla, jotka jakoivat henkilökohtaisia tietojaan sosiaalisessa mediassa, oli paremmat tulokset osallisuuden, vuorovaikutuksen ja kriittisen medialukutaidon osalta, mutta samalla heillä oli enemmän haasteita tasapainoisen digitaalisen arjen ylläpitämisessä. 
  • Oppilaat, jotka eivät lainkaan käyttäneet sosiaalista mediaa, menestyivät paremmin tasapainoista digitaalista arkea koskevissa kysymyksissä, mutta heikommin kyselyn muilla osa-alueilla. 

Suosituksemme 

Suosittelemme kouluja ja kuntia: 

  • edistämään digiturvallisuutta ja medialukutaitoa tarjoamalla oppilaille käytännönläheistä ja saavutettavaa opetusta, joka tukee turvallista ja kriittistä digitaalista osallistumista. 
  • puuttumaan kiusaamiseen ottamalla käyttöön toimivia ja yhtenäisiä toimintamalleja, jotka ovat helposti sovellettavissa eri kouluympäristöissä. 
  • kehittämään osallisuutta vahvistavia yhteisöllisiä toimintatapoja, jotka ehkäisevät yksinäisyyttä ja tukevat oppilaiden hyvinvointia digitaalisessa arjessa. 
  • varmistamaan henkilöstön osaamisen ja tuen huolehtimalla siitä, että kouluyhteisössä on koulutettuja ja turvallisia aikuisia sekä ajantasaiset tunne- ja turvataitomateriaalit käytössä. 
  • tukemaan sukupuolisensitiivistä opetusta ja huomioimaan erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien lasten, kuten LGBTQIA+ -lasten, osallisuus ja digihyvinvointi. 

Huippula-palvelu on lasten mediakasvatuksen tukena kouluissa ja kodeissa

Pelastakaa Lasten Huippula-palvelu tarjoaa varhaiskasvatuksen ja alakoulujen opettajille helppokäyttöisiä ja laadukkaita materiaaleja mediakasvatuksen tueksi. Palvelun käyttö ja kaikki oppimateriaalit ovat maksuttomia ja koulujen käytössä valtakunnallisesti suomeksi ja ruotsiksi.

Vanhemmat löytävät Huippulasta käytännönläheistä tietoa ja työkaluja perheen paremman digiarjen tueksi.

Tutustu Huippula-palveluun tästä: huippula.fi