Nuorille suunnatun someviestinnän on oltava aitoa, ajankohtaista ja vähän kotikutoista

Koordinaattori Sini Suominen pitää Suomen suurimman nettinuorisotalon, Netarin, palveluiden somekanavia hyppysissään. Hän on oppinut, etteivät nuoret piittaa pönötyksestä ja trendien perässä juoksemisesta.

”Hei, tuu tänne! Mie haluan kertoa siulle pari juttua”, Sini Suominen aloittaa Maailman mielenterveyspäivänä julkaistun TikTok-videon.

”Sie oot ihan mahtava tyyppi”, hän jatkaa videolla.

Suominen ja hänen työparistaan Antti Järviniemestä on tullut tuttuja kasvoja Netarin 1500 TikTok-seuraajalle. Kaksikko tsemppaa, vitsailee ja jakaa seuraajille tietoa lähes joka arkipäivä. Tarkoituksena on, että nuoret kokevat tekijöiden olevan rentoja ja helposti lähestyttäviä. Pönötyksen voi unohtaa.

”Emme ole asiantuntijan näköisiä, vaan ihan tavallisia ihmisiä.”

Resepti tuntuu toimivan: Netarin TikTokiin tulee uusia seuraajia noin sata kuussa. Hyvä tekemisen meininki huokuu Suomisen mukaan videoihinkin.

”Kehitämme sisältöjä koko ajan, mutta juuri nyt minulla on tosi hyvä fiilis sometileistämme.”

Antti ja Sini

Nuoria puhuttavat aiheet esiin

Netarin somekanavilla on kaksi tehtävää: mainostaa Netarin palveluita ja tuottaa sisältöä niistä asioista, joista nuoret puhuvat. Nostetta sisällöt saavat Netarin niin kutsutuilta viestintäkunnilta, jotka jakavat postauksia ja sisältöjä omilla tileillään. Julkaisut siis tavoittavat parhaimmillaan tuhansia nuoria.

Videoita ja muita julkaisuja mietitään kunkin kanavan kohdeyleisön mukaan. Instagramin seuraajissa on Suomisen mukaan nuorten lisäksi paljon muita järjestöjä ja nuorisotyöntekijöitä, joten kanavalle on tehty tietoiskuja muun muassa kiusaamisesta, yksinäisyydestä, ilmastonmuutoksesta ja ahdistuksesta. Sisältöjä tuottaa koko Netarin tiimi.

TikTokissa tavoitetaan enemmän nuoria, joten videoita syntyy mielenterveysteeman lisäksi arkisista valtakunnallisista aiheista, kuten Pride-viikosta, lomista ja kouluun paluusta.

”Esimerkiksi koulujen alkaminen on kivaa niille, joilla kaikki menee hyvin. Pyrimme olemaan heikompien ja pienempien puolella”, Suominen sanoo.

Sini ja Antti katsomassa yhdessä älypuhelinta, joka on Sinin kädessä.

TikTok-videot eivät yleensä toimi Instagramissa ja päinvastoin. Menestystä kyntävät TikTokissa ne sisällöt, joissa on Suomisen mukaan ”jokin twist”.

”Nuoret eivät jaksa katsoa jäykkiä videoita ahdistuksesta.”

Vaikkapa suosittujen musiikkiklippien hyödyntäminen voi toimia, jos siihen keksii oman jutun. Suominen ei kuitenkaan koe, että Netarin kaltaisten palveluiden täytyy seurata tiiviisti TikTokin trendejä.

”Emme ota siitä stressiä. Niitä on kiva tehdä silloin kun sopiva trendi sattuu kohdalle.”

Mokaaminen on sallittua

Sini Suominen pohtii jatkuvasti, mistä seuraavan TikTok-videon voisi tehdä. Aiheista ei ainakaan ole pulaa. Pelkästään Pelastakaa Lasten lapsille ja nuorille suunnatuista digipalveluista voi ammentaa jatkuvasti uusia ideoita, ja Netari-tiimin monialaisesta osaamisesta riittää kerrottavaa.

Aiheiden runsaus on Suomisen mielestä viestinnän haaste ja rikkaus. Somekanavien yhtenäistäminen ja elvyttäminen oli yksi Suomisen kehitystehtävistä, kun hän aloitti koordinaattorina vuoden 2022 kesällä.

”Netarin somekanavissa näkyy nuorisotyöllinen ote. Emme meemeile, vaikka meillä on pilkettä silmäkulmassa”, Suominen sanoo.

Nuorille suunnatussa somesisällössä toimii Suomisen mukaan se, että kaikki ei ole täydellistä ja kiillotettua. Sisällöt voivat ja saavatkin olla kotikutoisen näköisiä. Epäonnistumiset ovat sallittuja.

Antti ja Sini roikkuvat puunoksasta syksyisessä maisemassa.

Yksi Suomisen ja Järviniemen luomuksista on Netari-TV, joka on viikoittainen livelähetys TikTokissa. Linjoille on tullut joka kerta satoja nuoria. Syksyllä alkanut kokeilu yllätti suosiollaan tekijät.

”Puolituntisen lähetyksen aiheina on ollut esimerkiksi tekoäly, nuorisotyön viikko, mielenterveyspäivä ja Digifrendi-palvelu. Vastailen kommenteissa myös kysymyksiin esimerkiksi Netarin toiminnasta.”

Suominen tietää, että hyviin lukuihin ei somessa voi koskaan tuudittautua. Se, mikä toimi puoli vuotta sitten, ei välttämättä toimi enää.

”Mikään ei ole somessa tasaista. Joskus video saa 10 000 katselukertaa ja seuraava 200. Siihen on pienempänä tekijänä aika vaikea vaikuttaa.”

Teksti: Ida Valpas

Kuvat: Mira Ahlstedt