Mediataitojen hallitseminen on nykypäivänä välttämätöntä, ja kouluilla on keskeinen rooli niiden opettamisessa. Miten tukea oppilaiden tasapainoista digilaitteiden käyttöä ja vahvistaa digiturvataitoja?
”Näin ammattilaisena huolestuttaa paljonkin, millaisia sisältöjä lapset digilaitteilla selailevat”, sanoo Karri Hypén.
Hypén toimii Sipoossa kielikylpyopetuksen rehtorina. Rehtorin pestissä hän on ollut nyt neljä vuotta, ja sitä ennen hän toimi seitsemän vuotta luokanopettajana sekä teknisen työn aineenopettajana.
Karri Hypénin mukaan digilaitteet helpottavat paljon tiedonhankintaa ja kartuttavat tulevaisuudessa tarvittavia hyödyllisiä taitoja, mutta samalla on huolestuttavaa, kuinka paljon kouluikäiset lapset ja nuoret käyttävät aikaa digilaitteilla.
”Itse urheiluhenkisenä ihmisenä mietin, onko se aika pois liikunnasta ja kavereiden tapaamisesta kasvokkain. Mutta netistä voi toisaalta löytää myös samanhenkisiä kavereita”, Hypén pohtii.
Suosittujen sovellusten, kuten TikTokin, koukuttavuus huolestuttaa Karri Hypéniä, samoin kuin somehaasteet, jotka voivat olla vaarallisiakin. Kaikkein huolestuttavimpana ilmiönä hän pitää groomingia eli lapsen houkuttelua seksuaalisiin tarkoituksiin, jonka johdosta lapsi voi joutua rikoksen uhriksi.
”Lisäksi somealustoille siirtynyt kiusaaminen hämärtää koulun ja kodin rajoja, kun vanhemmilla saattaa olla oletus, että vapaa-ajalla tapahtuvaan kiusaamiseen puututaan koulussa”, Hypén sanoo.
Medialukutaitoa tarvitaan
Karri Hypénin mukaan oppilaat ovat todella taitavia sekä tiedon etsimisessä netistä että sovellusten käyttämisessä. Tämä luo hänen mukaansa helposti oletuksen, että lapset pystyvät paremmin myös suodattamaan saamaansa tietoa.
”Hyvin sinisilmäisesti lapset uskovat internetistä löytämänsä tiedon, vaikka esimerkiksi väärän hakusanan käyttö tuottaisi aivan virheellisen hakutuloksen. Tarvittava mediakriittisyys puuttuu”, Hypén kertoo.
Vanhemmilla voi olla valheellinen kuva siitä, mikä lasten osaamisen taso on.
”Iso osa lapsista osaa kyllä tunnistaa vaaranpaikkoja, mutta sitten on riskiryhmiä, jotka eivät osaa, ja heille voi aiheutua vakaviakin seurauksia”, Hypén pohtii.
Myös aikuisten näyttämä esimerkki huolestuttaa.
”Jos aikuisetkin puhuvat netissä niin töksähtelevästi ja ajattelemattomasti, miten voi kuvitella, että lapset osaisivat toimia oikein”, Karri Hypén sanoo.
Yhteistyö kotien kanssa tärkeää
Karri Hypénin mukaan heidän koulussaan digilaitteiden tasapainoinen käyttö sujuu suhteellisen hyvin. Puhelimet ovat esillä vain silloin, kun niitä käytetään opetuksessa työkaluina. Hypén korostaa myös yhteistyötä vanhempien kanssa.
”Huoltajien on oltava koulun kanssa yhdessä rintamassa tukemassa koulun sääntöjä, sillä tämänhetkinen lainsäädäntö ei sitä tee”, Hypén sanoo.
Hänen mukaansa koulun roolin pitäisi olla vanhempia tukeva.
”Oppilaat viettävät arkipäivistä maksimissaan neljäsosan koulussa, joten koulu ei voi tuona aikana tehdä ihmeitä. Kasvatus lähtee kotoa. Koulussa on kuitenkin helppo opettaa lapsille medialukutaitoa ja monilukutaitoa.”
Pelastakaa Lasten Huippula-palvelu mediakasvatuksen tukena
Tärkeimpänä ratkaisuna oppilaiden mediataitokasvatukseen Karri Hypén näkee opetussuunnitelman karsimisen ja selkiyttämisen. Nykyisellään tavoitteita on niin paljon, ettei mediataitokasvatukselle riitä sen tarvitsemaa aikaa.
Pelastakaa Lasten Huippula-palvelu tarjoaa varhaiskasvatuksen ja alakoulujen opettajille helppokäyttöisiä ja laadukkaita materiaaleja mediakasvatuksen tueksi. Palvelun käyttö ja oppimateriaalit ovat maksuttomia ja saatavilla suomeksi ja ruotsiksi.
Huippula tarjoaa lisäksi viidesluokkalaisille suunnatun interaktiivisen Huippula-kyselyn, jonka avulla opettaja voi kartoittaa oman luokkansa osaamista ja saa vinkit havaittujen puutteiden korjaamiseen.
Opettajan palaute Huippula-päivästä
”Tärkeä aihe ja on hienoa, että on kehitetty näin helppo ja toimiva tapa käsitellä sitä kouluissa!”
Huippula tarjoaa opettajille keinoja opetussuunnitelman laaja-alaisten tavoitteiden, kuten monilukutaidon sekä tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen vahvistamiseen.
”Huippula on erinomainen palvelu, jonka helppokäyttöisyys ja visuaalisuus ovat tosi hyvä juttu. Kun palvelu on pitkään toimineen hyvämaineisen järjestön tarjoama, voi luottaa siihen, että sisältö on tutkittua, luotettavaa ja ammattilaisten tekemää”, Karri Hypén sanoo.
Digilaitteilla on paikkansa
Karri Hypén muistuttaa, että digilaitteet tuovat tärkeän lisän opetusvälineiden joukkoon. Hänen mukaansa kirjaa ja vihkoa ei saa kuitenkaan missään nimessä unohtaa. Digilaitteet ovat niiden rinnalla hyvä lisä ja tarjoavat tulevaisuuden taitoja.
”Kannustaisin rohkeasti ottamaan tietotekniikkaa opetukseen mukaan, jotta oppilaille muodostuu kuva järkevästä laitteiden käytöstä.”
Ja isommassa kuvassa Hypén kannustaa, että jokaisella oppilaalla tulisi olla koulun tarjoama oma tietokone käytössään, sillä tämä luo kaikille lapsille samat mahdollisuudet ja vähentää eriarvoisuutta.
Karri Hypén muistuttaa lopuksi maailman muuttumisesta, jonka kyydissä opetuksenkin pitää pysyä.
”Omista opiskeluista on se 15 vuotta, eikä medialukutaidoista silloin juuri puhuttu. Koordinoitu täydennyskoulutus näistä teemoista voisi olla paikallaan”, Hypén sanoo.
Teksti: Elina Pitkäranta
Kuvat: Karri Hypén ja Vilja Pursiainen
Artikkeli on julkaistu alun perin Luokanopettaja-lehdessä 3/2024.
Opettaja, tule viettämään Huippula-päivää!
Suuren suosion saanutta Huippula-päivää vietetään alakouluissa jälleen Digiturvaviikolla 30.9.–4.10.2024.
Päivän tarkoituksena on innostaa viidesluokkalaisia oppimaan digihyvinvointiin ja -turvallisuuteen liittyvistä tärkeistä teemoista Huippula-palvelumme avulla.
Huippula-päivää varten opettaja saa käyttöönsä maksuttoman, kattavan materiaalipaketin, jonka avulla voi pitää kahden oppitunnin valmiin opetuskokonaisuuden mediaturvataidoista.
Lue lisää ja ilmoita luokkasi mukaan! www.huippula.fi