Perhekuntoutusyksikkö Tyrskyssä on toiminut jo lähes neljä vuotta koulutettu lastensuojelun kokemusasiantuntijavanhempi, Johanna Sairanen. Hän työskentelee kokopäiväisesti Pelastakaa Lapset ry:n lastensuojelupalveluissa ja on osa yksikön moniammatillista tiimiä.
Miten kokemusasiantuntija työ Tyrskyssä on tärkeää?
Kokemusasiantuntijan työ on pysyvä osa Tyrskyn toimintojen rakennetta. Se näkyy muun muassa viikoittain pidettävissä vanhempainryhmissä, joissa Johanna toimii perheohjaajan työparina vertaisohjaajan roolissa. Perheohjaaja ja kokemusasiantuntija suunnittelevat ryhmäkertojen sisällöt ja toteutustavat etukäteen, työryhmässä sovittujen teemojen pohjalta.
Vanhempienryhmien tarkoituksena on vahvistaa vanhemmuutta osallistamisen kautta. Ryhmässä vanhemmat saavat uusia näkökulmia perheen tilanteeseen, tulevat kuulluiksi ja voivat kokea merkityksellistä vertaistukea niin muilta ryhmäläisiltä kuin kokemusasiantuntijaltakin. Työmenetelmät vaihtelevat keskusteluista toiminnallisiin harjoituksiin ja yhteisiin aktiviteetteihin.
Vanhempainryhmien lisäksi kaikilla asiakasvanhemmilla on mahdollisuus tavata kokemusasiantuntijaa yksilökäynneillä. Tapaamiset ovat aina vapaaehtoisia ja perustuvat vertaisuuteen sekä luottamuksellisuuteen.
Minkälainen on kokemusasiantuntijan tiistai Tyrskyssä?
”Tiistait ovat minulle Tyrsky-päiviä. Vastaanotto on joka kerta lämmin heti, kun astun ovesta sisään. Yhteistyö on ollut varsin mutkatonta, vaikka kokemusasiantuntijan työnkuvaa lähdettiinkin rakentamaan hieman ”takki auki”. Matkan varrella kuitenkin huomattiin, että selkeät struktuurit ja toimintatavat ovat tärkeitä. Niiden avulla kaikki osapuolet tietävät, mikä on roolini ja mitä yhteistyömme pitää sisällään.
Keskustelut, yhteinen ideointi ja ryhmien ohjaaminen ammattilaisen kanssa ovat minulle todellisia oppimatkoja. Niiden kautta saan lisää tietoa, näkemystä ja konkreettisia keinoja vanhempien kanssa työskentelyyn. Ymmärrykseni ammattilaisen roolista on laajentunut ja usein huomaamme pohtivamme perheiden tilanteita hyvin samansuuntaisesti.
Erittäin merkityksellisiä minulle ovat vanhempien yksilötapaamiset. Niitä tarjotaan tasapuolisesti ja aina vapaaehtoisina. Kaikki eivät halua tai koe tarpeelliseksi tapaamisia, ja se on täysin ok. Tiedän omasta kokemuksesta, että perhekuntoutus voi tuntua raskaalta eikä tapaamisteni tarkoitus ole lisätä kuormitusta.
Jokainen kohtaaminen koskettaa minua jollain tavalla. Voin ainakin hetkeksi asettua vanhemman rinnalle ja myötäelää heidän tilannettaan. Parhaimmillaan voin antaa uusia näkökulmia, konkreettisia keinoja, mahdollisuuden tuulla kuulluksi, ja ehkä myös toivoa tulevaan.
Siksi jokainen tiistai, jokainen Tyrsky-päivä, on erilainen. Ja jokaisella kerralla saan arvokasta kokemusta ja näkökulmaa niin vanhemmilta kuin ammattilaisilta.”
– Johanna Sairanen, Kokemusasiantuntijavanhempi
Miltä kokemusasiantuntijan työ näyttää ammattilaisen silmin?
”Kokemusasiantuntijan hyödyntäminen perhekuntoutuksessa tuo merkittävää lisäarvoa sekä työryhmälle että asiakkaille. Tyrskyssä Johanna toimii vanhempainryhmässä perheohjaajan työparina ja jakaa oman tarinansa lastensuojelusta. Tämä herättää toivoa ja vahvistaa uskoa muutoksen mahdollisuuteen myös nykyisissä asiakkaissa.
Kokemusasiantuntijan rooli koetaan usein vähemmän viranomaismaiseksi, mikä madaltaa asiakkaiden kynnystä puhua vaikeistakin asioista. Samalla hän tuo työryhmälle tärkeää tietoa asiakkaiden näkökulmista, joita työntekijät eivät välttämättä itse tavoita.
Kokemusasiantuntijan mukanaolo lisää perhekuntoutuksessa moniäänisyyttä ja kokonaisvaltaista tukea. Ammatillisen ja kokemuksellisen tiedon yhdistyminen tarjoaa perheille laaja-alaisempaa tukea sekä tukee työryhmän reflektiota ja jatkuvaa kehittämistä. Tyrskyssä asiakkaat ovat erityisesti kiittäneet sitä, että Johannalle puhuminen on helppoa ja että hän kykenee samaistumaan asiakkaiden tilanteisiin.”
– Elina Peltoniemi, tiimin vastaava
Miltä vanhemmista tuntuu tulla kuulluksi?
”Vaikka oltiin ihan eri tilanteissa ja kokemuksemme on aivan erilaiset, sain vertaista tukea enemmän kuin yhteisöstä. Olit läsnä ja avoin. Kuuntelit ja mietit asioita oman kokemuksen kautta, mikä antoi luottamusta omiin päätöksiin.”
– Asiakasvanhempi