Tietoa

Sivulle on koottu materiaalia, joiden avulla voit vahvistaa tietojasi lasten osallisuuden vahvistamiseksi päätöksenteossa. Voit lukea materiaalit järjestyksessä tai klikata alla olevia pikalinkkejä sinua kiinnostaviin sisältöihin.
Tutustu osallisuuden vahvistamiseen
Kansallisen Lapsistrategian ilmainen koulutus siitä, kuinka tukea lasten ja nuorten oikeutta osallistua.
Linkki: https://www.eoppiva.fi/koulutukset/lapsen-oikeudet-osallisuus-ja-osallistuminen/
ESR+ Lasten, nuorten ja perheiden osallisuuden koordinaation julkaisu tarjoaa tietoa osallisuuden teoreettisesta ymmärryksestä työn tueksi.
Lastensuojelun Keskusliiton verkkojulkaisu, joka sisältää 12 artikkelia pienten lasten osallisuuden vahvistamiseksi. Sopii ammattilaisille sekä esimerkiksi virkamiehille, jotka tekevät lasten kuulemisia.
Linkki: https://www.lskl.fi/julkaisut/pienten-lasten-turvallinen-osallisuus/
ESR+ Lasten, nuorten ja perheiden osallisuuden koordinaation julkaisema muistilista hankesuunnittelun tueksi:
- Miten tarkastella hankehankemusta lasten kanssa tehtävän yhteiskehittämisen näkökulmasta?
- Miten vahvistaa lasten osallisuuden toteutumista jo hankesuunnittelun tasolla?
Lasten äänten esiin tuominen päätöksenteossa
UNICEFin malli, jonka tarkoituksena on auttaa kuntia edistämään lapsen oikeuksien toteutumista ja tekemään lasten hyvinvointia vahvistavia päätöksiä ja ratkaisuja.
Pelastakaa Lapset ry:n kokonaisuus, joka yhdistää palvelumuotoilun, lapsen oikeudet ja lapsikeskeisyyden.
Tavoitteena on kehittää lasten kanssa palveluita ja/tai toimintaa, joten soveltuu käytettäväksi monipuolisesti.
Sisältää mm. verkkokoulutuksen, oppaan, menetelmiä sekä työkaluja
Tutustu myös: https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/lasten-osallisuuden-edistaminen-palveluissa-lasten-kokemana
ESR+ Lasten, nuorten ja perheiden osallisuuden koordinaation julkaisu, joka antaa konkreettisia vinkkejä lasten osallisuuden edistämiseen palveluiden kehittämisessä.
Tutustu myös: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsilta-opittua/lapsilta-opittua/lasten-kanssa-kehittaminen/lapsikeskeinen-palvelumuotoilu/
UNICEFIn käsikirjaan on koottu tietoa ja kokemuksia lapsiparlamenttitoiminnan suunnittelun ja toteutuksen työn tueksi.
Tutustu myös Lasten ja nuorten vaikuttajatoiminta -osion alta löytyviin lapsiparlamentteihin.
Pelastakaa Lapset ry:n materiaalipaketti lasten kanssa vaikuttamiseen:
- Miten edistää sitä, että lasten näkökulmat tulevat huomioiduksi vaikuttamisessa?
- Mitä haasteita lasten kanssa vaikuttamiseen on?
- Työkalu avuksi lasten kanssa vaikuttamiseen suunnitteluun ja toteutukseen
Kehitetty lasten kanssa tehdyn pohjalta.
Linkki: https://www.pelastakaalapset.fi/tyomme/mita-teemme/lapsen-osallisuus/lasten-kanssa-vaikuttaminen/
Tutustu myös Esimerkkejä -osion alla oleviin tehtyihin vaikuttamiskampanjoihin.
Lapsivaikutusten arviointi
Lastensuojelun Keskusliiton infograafi lapsivaikutusten arvioinnin tekemisen suunnitteluun ja kokonaisuuden hahmottamiseen.
Kansallisen Lapsistrategian ilmainen koulutus lapsivaikutusten arviointien tekemiseen sekä lapsibudjetointiin.
Linkki: https://www.eoppiva.fi/koulutukset/lapsen-oikeudet-lapsivaikutusten-arviointi-ja-lapsibudjetointi/
UNICEFin Lapsiystävällinen kunta -malli sisältää tietoa myös lapsivaikutusten arvioinnin toteuttamisesta. Voit tutustua tähän osioon ja/tai myös koko Lapsiystävällinen kunta -malliin.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton verkkosivu, joka sisältää tietoa lapsivaikutusten arviointien tekemiseen sekä kunnissa että hva-alueilla. Sisältää myös alla olevan lapsivaikutusten arviointityökalun.
Linkki: https://www.mll.fi/kumppaneille/kuntayhteistyo/lapsivaikutusten-arviointi/
Itlan käsikirja, joka tarjoaa konkreettisia vinkkejä, työkaluja sekä tietoa lapsilähtöiseen lasten kuulemiseen osana lapsivaikutusten arviointia.
Linkki: https://itla.fi/wp-content/uploads/2024/02/Itla_Lasten-kuulemisen-kasikirja.pdf
Pelastakaa Lapset ry:n opas lapsiystävällisten lapsivaikutusten arviointien tekemiseen: tietoa ja työkaluja eri ikäisten lasten kuulemiseen.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton konkreettinen työkalu lapsivaikutusten arvioinnin tekemiseen.
Linkki: https://www.mll.fi/wp-content/uploads/2022/11/lapsivaikutusten_arviointityokalu_paperi.pdf
Vinkkejä lasten kuulemiseen
Tutustu myös Työkaluja ja menetelmiä -osioon, jossa paljon konkreettisia työkaluja lasten kuulemiseen.
Pelastakaa Lapset ry:n vinkkilista, miten toimia lasten kanssa toimiessa.
Pelastakaa Lapset ry:n materiaali siitä, millä eri tavoin erityisesti pieniä lapsia voidaan kuulla.
ustPelastakaa Lapset ry:n materiaali lasten kuulemisen suunnitteluun ja toteutukseen sisältäen konkreettisia vinkkejä.
Erityisesti pienempien lasten kuulemiseen, mutta soveltuu kaiken ikäisille lapsille.
Ammattiryhmille kohdennettuja
Pesäpuu ry:n valmennuskokonaisuus lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille, jossa vahvistetaan mm. ammattilaisten taitoja edistää lasten osallisuutta ja kuulluksi tulemista yksilökohtaisissa asiakastapaamisissa.
Pesäpuu ry:n koulutus lastensuojelun työntekijöille, jossa vahvistetaan ammattilaisten lapsilähtöistä työotetta sekä lasten osallisuuden vahvistamista lastensuojelutyössä.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) julkaisu, jossa esitetään menetelmiä, joiden avulla lasten osallisuutta varhaiskasvatuksen suunnittelussa ja arvioinnissa voidaan vahvistaa.
Opetushallituksen viisi videoluentoa, joissa syvennytään osallisuuden pedagogiikkaan. Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa toimivien ammattilaisten työn tueksi.
Linkki: https://www.oph.fi/fi/opettajat-ja-kasvattajat/lasten-osallisuus
Ensi- ja turvakotien liiton ja Pelastakaa Lapset ry:n materiaali työntekijöiden työn tueksi, miten vahvistaa lasten osallisuutta asiakastyön kirjaamisissa.
Linkki: https://ensijaturvakotienliitto.fi/materiaalit/lapsiystavallisen-kirjaamisen-ohjekortti/
Tutkimuksia
Maritta Törrösen, Susanna Kalliolan ja Sari-Anne Paason kirjoittama artikkeli, joka on julkaistu Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehdessä. Artikkelissa tarkastellaan lasten ajatuksia siitä, miksi lastensuojelun työntekijöiden on tärkeää tavata ja kuulla heitä työssään.
Laura Ortjun väitöskirjaan sisältyvä käsitteellinen malli, jonka avulla voidaan tunnistaa lapsen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ammattilaisen ja perheen välisessä kohtaamisessa. Mallissa on esitetty keinoja, joilla lapsen hyvää kokemusta voidaan tukea.
Linkki: https://erepo.uef.fi/items/1b730d4a-dff3-4524-ad26-2d7a40bfa544
Johanna Kaitsalmen väitöskirjassa kehitetty malli, joka sisältää teoreettisten näkökulmien lisäksi keinoja myös niiden lasten kuunteluun, jotka kommunikoivat muuten kuin puheella.
Linkki: https://kohtaamistaito.net/vaitoskirja/lasten-kuntoutushoitotyon-dialoginen-malli/