Työkaluja ja menetelmiä

Miten kuulla kaiken ikäisiä lapsia lapsiystävällisesti? Miten kuulla lapsia, joiden kanssa ei ole yhteistä kieltä? Mitä työkaluja on saatavilla lasten kanssa työskentelyyn lasten näkökulmien saavuttamiseksi? Tälle sivulle on koottuna työkaluja ja menetelmiä juuri tätä varten!

Lasten näkökulmien selvittäminen

Metropolian, Savonian, Arcadan, Kelan sekä Valtakunnallisen lasten ja nuorten kuntoutuksen luoma verkkosovellus lasten ja nuorten osallisuuden edistämiseen kuntoutuksessa.

Sovelluksen kautta lapset ja nuoret pääsevät kertomaan heille tärkeistä asioista ja toiveista.

Soveltuu käytettäväksi myös muualla kuin kuntoutuksessa.

Linkki: https://digimetku.fi/

Pelastakaa Lapset ry:n materiaali lasten näkökulmien selvittämiseen: mikä tuottaa iloa, mikä harmittaa ja mitä toivoisit tulevaisuuteen?

Soveltuu käytettäväksi kaiken ikäisten lasten kanssa.

Linkki: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsilta-opittua/wp-content/uploads/sites/80/2025/07/ilojen-aurinko-harmitusten-pilvi-ja-toiveiden-puu.pdf

Kasper ry:n materiaali, jolla vahvistetaan lasten osallisuutta omassa arjessaan sekä selvitetään lasten näkökulmia.

Kirje työskentelyä voidaan käyttää myös lähettämällä kirje esimerkiksi päättäjille.

Soveltuu käytettäväksi kaiken ikäisten lasten kanssa.

Linkki: https://drive.google.com/file/d/1nXmOrGSt3S9ZvqJxT32yHJ76kZ9faTnm/view?usp=sharing

Pelastakaa Lapset ry:n materiaali, jonka avulla on mahdollista selvittää, miten lapsen oikeudet toteutuvat lapsen elämässä.

Soveltuu käytettäväksi kaiken ikäisten lasten kanssa.

Linkki:

Pelastakaa Lapset ry:n materiaali, joka sisältää useita pienille lapsille soveltuvia leikkejä lasten näkökulmien saavuttamiseksi.

Kehitetty ja testattu yhdessä lasten kanssa.

Linkki: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsilta-opittua/wp-content/uploads/sites/80/2024/04/leikkipankki.pdf

Pelastakaa Lapset ry:n materiaali, jolla voidaan selvittää lapselle tärkeitä asioita.

Soveltuu käytettäväksi kaiken ikäisten lasten kanssa.

Linkki: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsilta-opittua/wp-content/uploads/sites/80/2023/09/minulle-tarkeat-asiat-tekemiset-ihmiset-ja-paikat.pdf

Pelastakaa Lapset ry:n materiaali, jossa selvitetään lasten näkökulmia toimintaan osallistumisesta.

Kehitetty ohjattuun kerhotoimintaan, mutta sovellettuna sopii myös muun toiminnan arviointiin.

Linkki: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsilta-opittua/wp-content/uploads/sites/80/2025/07/onnistumisen-mittari-ohjattuun-kerhotoimintaan.pdf

Pelastakaa Lapset ry:n materiaali, jossa lapselta kysytään palautetta toiminnasta.

Kysymyksiä voi säädellä oman toiminnan mukaisesti.

Soveltuu käytettäväksi kaiken ikäisten lasten kanssa.

Linkki: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsilta-opittua/wp-content/uploads/sites/80/2023/10/lasten-palautelomake-2.pdf

Pelastakaa Lapset ry:n materiaali, joka sisältää pienille lapsille sopivia leikkejä lasten kanssa työskentelyyn ja lasten näkökulmien saavuttamiseen.

Linkki: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsilta-opittua/wp-content/uploads/sites/80/2025/07/samalle-kartalle.pdf

Erätauko-keskustelumenetelmään perustuva Lahden kaupungin kehittämä rakentavan keskustelun malli.

Mallissa kerätään yhteisen keskustelun äärelle lapsia sekä heidän kanssaan toimivia sekä asioista päättäviä aikuisia. Tarkoituksena on kertoa ja kuulla erilaisista näkökulmista valittuun aiheeseen liittyen sekä lisätä ymmärrystä aiheesta.

Sopii monen ikäisille lapsille, käytetty myös varhaiskasvatuksessa.

Linkki: https://www.lahti.fi/kasvatus-ja-koulutus/perusopetus/opetussuunnitelma/skididialogi/

Pelastakaa Lapset ry:n ja Ensi- ja turvakotien liiton materiaali, jolla voidaan selvittää lapselle turvaa tuovia asioita: paikkoja, asioita ja ihmisiä.

Soveltuu käytettäväksi kaiken ikäisten lasten kanssa.

Linkki: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsilta-opittua/wp-content/uploads/sites/80/2023/09/toivon-ja-turvan-tyokalu_vaalea-1.pdf

Jyväskylän yliopiston ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun kehittämät materiaalit lasten näkökulmien esiin tuomiseksi.

Kehitetty alun perin tukesuhdetoimintaan, mutta sopii käytettäväksi myös muualla.

Linkki: https://www.jyu.fi/fi/hankkeet/lapsen-tukena-tukihenkilo-ja-tukiperhetoiminta-lapsi-ja-perhesosiaalityossa-latu#toc-latu-hankkeessa-kehitetty-materiaali-ammattilaisille

Menetelmiä ja kokonaisuuksia

Metropolian, Lastensuojelun keskusliiton ja Kelan kokonaisuus, jonka tarkoituksena on edistää lasten, joilla on erityisiä tarpeita, osallisuutta erityisesti kuntoutuksessa.

Auttaa selvittämään lapselle tärkeitä asioita.

Sopii sovellettavaksi myös muualle.

Linkki: https://metropolia.e-julkaisu.com/lapsen-metkut/#lapsen-metkut

TATU ry:n ylläpitämä verkkosivu, johon on koottu useiden järjestöjen ryhmätoiminnassa ja kursseilla testattuja työkaluja ja menetelmiä lapsen osallisuuden edistämiseen sekä osallisuuden arviointiin.

Kehitetty erityisesti pitkäaikaissairaiden sekä vammaisten lasten kanssa työskentelyyn, mutta soveltuu kaikille lapsille.

Linkki: https://lassoreppu.fi/

Pesäpuu ry:n menetelmä, jossa edistetään 6-12 -vuotiaiden lasten osallisuutta sijaishuollossa sekä kehitetään yhdessä lasten kanssa lapsiystävällistä sijaishuoltoa.

Sisältää ohjeita, työkaluja sekä esimerkkejä lasten kanssa tehdystä.

Linkki: https://pesapuu.fi/toiminta/lapset-ja-nuoret-kehittajina/lapset/

Pesäpuu ry:n menetelmä, jossa edistetään 3-5 -vuotiaiden lasten osallisuutta sijaishuollossa ja toiminnan kehittämisessä.

Sisältää tietoa, työkaluja ja esimerkkejä lasten kanssa tehdystä.

Linkki: https://pesapuu.fi/toiminta/lapset-ja-nuoret-kehittajina/leikki-ikaiset/

Pesäpuu ry:n materiaali, joka sisältää tietoa ja työkaluja 0-2 -vuotiaiden lasten osallisuuden edistämiseen.

Linkki: https://pesapuu.fi/toiminta/lapset-ja-nuoret-kehittajina/vauvat-ja-taaperot/

Lastensuojelun Keskusliiton kokemusasiantuntijoiden tuottama työkalu, joka sisältää tietoa sekä käytännön vinkkejä lasten osallisuuden vahvistamiseen erityisesti lastensuojelutyössä.

Linkki: https://www.lskl.fi/osallisuus/osallisuustyokalu/

Pesäpuu ry:n lastensuojelun sijaishuollon asiakaspalautemalli, jossa nuoret pääsevät kertomaan omia mielipiteitään omaa elämäänsä koskevista asioista sijaishuollossa.

Linkki: https://pesapuu.fi/toiminta/turvallinen-sijaishuolto/nuoret-vertaisarvioitsijoina/