Arvosanat ylös – mentoriohjelma
Tukea helsinkiläisille yläkoululaisille
Helsingin Pelastakaa Lapset ry tarjoaa yläkouluikäisille nuorille mahdollisuuden saada yksilöllistä tukea oppimiseen vapaaehtoisilta mentoreiltamme, jotka ovat korkeakouluopiskelijoita. Mentorointi keskittyy matematiikkaan ja luonnontieteisiin. Vuoden 2025 teemaksi on valittu osuvasti kysymys: ”Mitä tässä lukee? Mitä tämä tarkoittaa?”
Mentorointi on nuorelle maksutonta ja täysin vapaaehtoista. Se ei korvaa koulun tarjoamaa tukiopetusta, vaan täydentää sitä. Kokemukset osoittavat, että tämänkaltainen yksilöllinen apu tukee oppimista tehokkaasti.
Tulokset näkyviä, palaute myönteistä
Toiminnan vaikuttavuus on ollut ilahduttavaa. Yli 200 yläkoululaista eri puolilta Helsinkiä on saanut mentorin tukea. Tulokset osoittivat selkeää kehitystä oppimisessa. Noin 70 prosenttia osallistuneista onuorista on parantanut osaamistaan.
Sekä nuoret että heidän huoltajansa ovat antaneet mentoroinnista kiittävää palautetta. Eräs koululainen kuvasi kokemustaan yksinkertaisesti: “Mentorointi oli mahtavaa!” Erään huoltajan sanoin: “Lapseni oppi paljon mentoriltaan. Toiminnalle annan täydet pisteet.”
Lue Nadiyan tarina siitä, miten mentorointi vaikutti hänen koulupolkuunsa: https://www.pelastakaalapset.fi/helsinki/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/lehtiartikkeli-hankkeesta-pelastakaalapset_2024_mentorointi-1.pdf
Ketkä mentorina toimivat?
Mentorimme ovat korkeakouluopiskelijoita, joilta edellytetään hyvää osaamista mentoroitavissa aineissa, mutta ei varsinaisia pedagogisia opintoja. Mentori on innostava esikuva ja valaa uskoa oppilaaseen: oppiminen on mahdollista myös silloin, kun se ei tunnu helpolta.
Mentorin yksilöllinen etätapaaminen on kerran viikossa, 1,5–2 kuukauden mittaisissa jaksoissa. Etätapaamiset voi sovitella omien aikataulujen mukaan. Vapaaehtoistyö on houkutellut mukaan jo toista sataa opiskelijaa.
Mentoreiden palautteissa korostuvat erityisesti auttamisen konkreettisuus, vapaaehtoistyön joustavuus ja mahdollisuus vaikuttaa nuoren elämään positiivisesti. Kuten eräs mentori totesi: “Parhaimmillaan on ollut mahtavaa olla mukana todistamassa sitä, kun mentoroitavani sai arvosanansa nousemaan ja pääsi haluamaansa lukioon.”
STEAn arvio: Erittäin hyvä
Sosiaali- ja terveysministeriön avustuskeskus STEA auditoi hankkeen ja arvioi sen tuloksellisuuden erittäin hyväksi. STEA rahoitti kokeiluhanketta vv. 2022–2024. Saimme kokeilusta niin hyvän kokemuksen, että mentorointi on vakiintumassa varsinaiseksi toimintamuodoksemme auttaa lapsia.
Hankkeesta on laadittu myös opinnäytetyö, jossa tarkastellaan mentoroinnin rakennetta, työprosesseja ja vaikutuksia erityisesti oppilaan minäpystyvyyden näkökulmasta.
Lue lisää: Etämentoroinnin mahdollisuudet nuorten minäpystyvyyden ja oppimisen tukemisessa: Kokemuksia ja havaintoja Helsingin Pelastakaa Lapset ry:n Arvosanat ylös! -hankkeesta – Theseus
Miksi tällaista tukea tarvitaan juuri nyt?
Suomessa lasten ja nuorten oppimistulokset ovat olleet jo pitkään laskussa. PISA 2022 -tutkimuksen mukaan heikosti tai erittäin heikosti suoritti matematiikan kokeen 25 %, lukutaidon kokeen 20 % ja luonnontieteen kokeen 17 %.
Vaikka Suomi on säilyttänyt sijoituksensa OECD-maiden keskiarvon yläpuolella, kehityssuunta herättää huolta. Siksi jokainen konkreettinen teko lasten ja nuorten oppimisen tukemiseksi on merkityksellinen.
Linkki PISA 2022 kansainvälisiin tuloksiin: https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-i_53f23881-en.html
Ei yksikään lapsi saa jäädä jälkeen
Arvosanat ylös! -mentoriohjelma edistää Pelastakaa Lasten tavoitetta, jonka ytimessä on mm. tukea lasten oppimista ja koulunkäyntiä. Meillä Helsingissä tämä tarkoittaa käytännönläheistä, inhimillistä ja helposti saavutettavaa mentorointia yläkoululaisille.
Tiesitkö, että Helsingissä on 47 700 peruskoululaista (yksi ikäluokka n. 5 300 lasta). Meillä siis riittää töitä, koska jokaisella lapsella on oikeus päästä osalliseksi oppimisen ilosta ja kestävän tulevaisuuden rakentamisesta.