Arvosanat ylös : Mitä tämä tarkoittaa, mitä tässä lukee?

Opiskelijamentorointia helsinkiläisille yläkoululaisille

Helsingin Pelastakaa Lapset ry tarjoaa yläkouluikäisille nuorille mahdollisuuden saada yksilöllistä tukea oppimiseen vapaaehtoisilta mentoreiltamme, jotka ovat korkeakouluopiskelijoita. Yläkoululainen voi saada maksutonta mentorointia matematiikassa ja luonnontieteisessä.

Vuoden 2025 teemaksi on valittu osuvasti kysymys: ”Mitä tässä lukee? Mitä tämä tarkoittaa?”

Mentorointi on nuorelle maksutonta ja täysin vapaaehtoista. Se ei korvaa koulun tarjoamaa tukiopetusta, vaan täydentää sitä. Kokemukset osoittavat, että tällainen yksilöllinen apu tukee oppimista tehokkaasti.

Kysy lisää: Bella 040 128 0208 tai helsinginpelastakaalapset(at)gmail.com

Tulokset ovat olleet myönteisiä ja palaute hyvää

Toiminnan vaikuttavuus on ollut ilahduttavaa. Yli 200 yläkoululaista eri puolilta Helsinkiä on saanut mentorin tukea vuosina 2022 – 2025. Palautteet osoittivat selkeää kehitystä : noin 70 prosenttia osallistuneista nuorista on parantanut osaamistaan.

Sekä nuoret että heidän huoltajansa ovat antaneet mentoroinnista kiittävää palautetta. Eräs koululainen kuvasi kokemustaan yksinkertaisesti: “Mentorointi oli mahtavaa!” Huoltajan sanoin taas: “Lapseni oppi paljon mentoriltaan. Toiminnalle annan täydet pisteet.”

Lue Nadiyan tarina siitä, miten mentorointi vaikutti hänen koulupolkuunsa: https://www.pelastakaalapset.fi/helsinki/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/lehtiartikkeli-hankkeesta-pelastakaalapset_2024_mentorointi-1.pdf

Ketkä mentorina toimivat?

Mentorimme ovat vapaaehtoisia korkeakouluopiskelijoita, joilla on hyvää osaamista mentoroitavissa aineissa, mutta ei varsinaisia pedagogisia opintoja. Mentori on innostava esikuva ja valaa uskoa oppilaaseen: oppimisen tuki on mahdollista myös silloin, kun se ei tunnu helpolta.

Mentorin yksilöllinen etätapaaminen on kerran viikossa, 1,5–2 kuukauden mittaisissa jaksoissa. Etätapaamiset sovitellaan mentorin ja yläkoululaisen sopimuksen mukaan, ja koordinaattori seuraa mentoroinnin toteutumista. Vapaaehtoistyö on houkutellut mukaan jo toista sataa opiskelijaa.

Mentoreiden palautteissa korostuvat erityisesti auttamisen konkreettisuus, vapaaehtoistyön joustavuus ja mahdollisuus vaikuttaa nuoren elämään positiivisesti. Kuten eräs mentori totesi: “Parhaimmillaan on ollut mahtavaa olla mukana todistamassa sitä, kun mentoroitavani sai arvosanansa nousemaan ja pääsi haluamaansa lukioon.”

STEAn arvio hankkeesta: Erittäin hyvä

Sosiaali- ja terveysministeriön avustuskeskus STEA auditoi hankkeen ja arvioi sen tuloksellisuuden erittäin hyväksi. STEA rahoitti kokeiluhanketta vv. 2022–2024. Saimme kokeilusta niin hyvän kokemuksen, että mentorointi on vakiintumassa varsinaiseksi toimintamuodoksemme auttaa lapsia.

Hankkeesta on laadittu myös opinnäytetyö, jossa tarkastellaan mentoroinnin rakennetta, työprosesseja ja vaikutuksia erityisesti oppilaan minäpystyvyyden näkökulmasta.
Lue lisää: Etämentoroinnin mahdollisuudet nuorten minäpystyvyyden ja oppimisen tukemisessa: Kokemuksia ja havaintoja Helsingin Pelastakaa Lapset ry:n Arvosanat ylös! -hankkeesta – Theseus

Miksi tällaista tukea tarvitaan juuri nyt?

Suomessa lasten ja nuorten oppimistulokset ovat olleet jo pitkään laskussa. PISA 2022 -tutkimuksen mukaan heikosti tai erittäin heikosti suoritti matematiikan kokeen 25 %, lukutaidon kokeen 20 % ja luonnontieteen kokeen 17 %.

Vaikka Suomi on säilyttänyt sijoituksensa OECD-maiden keskiarvon yläpuolella, kehityssuunta herättää huolta. Siksi jokainen konkreettinen teko lasten ja nuorten oppimisen tukemiseksi on merkityksellinen.
Linkki PISA 2022 kansainvälisiin tuloksiin: https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-i_53f23881-en.html

Ei yksikään lapsi saa jäädä jälkeen

Arvosanat ylös! -mentoriohjelma edistää Pelastakaa Lasten tavoitetta, jonka ytimessä on mm. tukea lasten oppimista ja koulunkäyntiä. Meillä Helsingissä tämä tarkoittaa käytännönläheistä, inhimillistä ja helposti saavutettavaa mentorointia yläkoululaisille.
Tiesitkö, että Helsingissä on 47 700 peruskoululaista (yksi ikäluokka n. 5 300 lasta). Meillä siis riittää töitä, koska jokaisella lapsella on oikeus päästä osalliseksi oppimisen ilosta ja kestävän tulevaisuuden rakentamisesta.

Hanketta ovat vuosien aikana tukeneet:

STEA sekä Otto A. Malmin säätiö, Stiftelsen 7de Mars Fonden, Raija ja Ossi Tuuliaisen säätiö, Oskar Öflundin säätiö, Soroptimistit sekä monet yksityishenkilöt – kiitos jokaiselle hanketta tukeneelle!