Arvosanat ylös – mentoriohjelma

Yksilöllistä tukea yläkoululaisille

Helsingin Pelastakaa Lapset ry tarjoaa yläkouluikäisille lapsille mahdollisuuden saada yksilöllistä tukea oppimiseen vapaaehtoisten korkeakouluopiskelijoiden avulla. Mentorointi keskittyy erityisesti matematiikkaan, luonnontieteisiin ja luetun ymmärtämiseen. Tuki on tärkeä etenkin niille nuorille, joilla on haasteita myös suomen kielessä. Vuoden 2025 teemaksi on valittu osuvasti kysymys: ”Mitä tässä lukee? Mitä tämä tarkoittaa?”

Mentorointi on maksutonta ja täysin vapaaehtoista. Se ei korvaa koulun tarjoamaa tukiopetusta, vaan täydentää sitä henkilökohtaisemmalla otteella. Oppilas saa yksilöllistä ohjausta noin kuuden etätunnin ajan 1,5–2 kuukauden jakson aikana. Kokemukset osoittavat, että tällainen kohdennettu ja turvallinen vuorovaikutus tukee oppimista tehokkaasti.

Tulokset näkyvät oppimistuloksissa – ja palautteessa

Toiminnan vaikuttavuus on ollut ilahduttavaa. Yli 200 yläkoululaista eri puolilta Helsinkiä on saanut mentorin tukea, ja tulokset osoittivat selkeää kehitystä oppimistuloksissa. Noin 70 prosenttia osallistuneista oppilaista on parantanut osaamistaan esimerkiksi matematiikassa.

Sekä oppilaat että heidän huoltajansa ovat antaneet mentoroinnista kiittävää palautetta. Eräs koululainen kuvasi kokemustaan yksinkertaisesti: “Mentorointi oli mahtavaa!” Erään huoltajan sanoin: “Lapseni oppi paljon mentoriltaan. Toiminnalle annan täydet pisteet, 10/10.”

Lue Nadiyan tarina siitä, miten mentorointi vaikutti hänen koulupolkuunsa: https://www.pelastakaalapset.fi/helsinki/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/lehtiartikkeli-hankkeesta-pelastakaalapset_2024_mentorointi-1.pdf

Ketkä mentorina toimivat?

Mentorimme ovat eri alojen korkeakouluopiskelijoita, joilla on vahva aineosaaminen, mutta heiltä ei edellytetä pedagogista koulutusta. Etämentorointi on helppo yhdistää omiin aikatauluihin. Toiminta onkin houkutellut mukaan jo 120 opiskelijaa. Osa heistä on ollut mukana useamman vuoden, kun on voinut kätevästi pitää välillä taukoja esim. omien opintojen vuoiksi.

Mentoreiden palautteissaan korostuvat erityisesti auttamisen konkreettisuus, vapaaehtoistyön joustavuus ja mahdollisuus vaikuttaa nuoren elämään positiivisesti. Kuten eräs mentori totesi: “Parhaimmillaan on ollut mahtavaa olla mukana todistamassa sitä, kun mentoroitavani sai arvosanansa nousemaan ja pääsi haluamaansa lukioon.”

STEAn arvio: Erittäin hyvä

Sosiaali- ja terveysministeriön avustuskeskus STEA auditoi hankkeen ja arvioi sen tuloksellisuuden erittäin hyväksi. STEA oli hankkeen päärahoittajana vv. 2022–2024.

Nyt vakiinnutamme Arvosanat ylös -mentoriohjelmaa varsinaiseksi toiminnaksemme säätöiden apurahoilla ja keräysvaroilla.

Hankkeesta on laadittu myös opinnäytetyö, joka tarkastelee mentoroinnin rakennetta, työprosesseja ja vaikutuksia erityisesti oppilaan minäpystyvyyden näkökulmasta.
Lue lisää: Etämentoroinnin mahdollisuudet nuorten minäpystyvyyden ja oppimisen tukemisessa: Kokemuksia ja havaintoja Helsingin Pelastakaa Lapset ry:n Arvosanat ylös! -hankkeesta – Theseus

Miksi tällaista tukea tarvitaan juuri nyt?

Mentoroinnin taustalla vaikuttaa suurempi ilmiö: suomalaisten lasten ja nuorten oppimistulokset ovat olleet jo pitkään laskussa. PISA 2022 -tutkimuksen mukaan 18–25 % suoriutui heikosti tai erittäin heikosti matematiikan, lukutaidon tai luonnontieteen kokeesta. Vaikka Suomi on säilyttänyt sijoituksensa OECD-maiden keskiarvon yläpuolella, kehityssuunta herättää huolta. Siksi jokainen konkreettinen teko lasten oppimisen tukemiseksi on merkityksellinen.
Linkki PISA 2022 tuloksiin: https://www.oecd.org/en/publications/pisa-2022-results-volume-i_53f23881-en.html

Ei yksikään lapsi saa jäädä jälkeen

Arvosanat ylös! -mentoriohjelma edistää Pelastakaa Lasten kansainvälistä tavoitetta, jonka ytimessä on tukea lasten oppimista ja varmistaa, ettei yksikään lapsi jää jälkeen. Meillä Helsingissä tämä tarkoittaa käytännönläheistä, inhimillistä ja helposti saavutettavaa tukea koululaisille. Jokaisella lapsella on oikeus päästä osalliseksi oppimisen ilosta ja kestävästä tulevaisuudesta.