1. Pelaa lasten kanssa ennen nukkumaanmenoa kivi-paperi-sakset -peliä. Jos lapsi voittaa, isä esimerkiksi silittää tai lukee kirjaa. Jos isä voittaa, lapsi hieroo isän niskoja.
  2. Ajattele ulko-oveen viesti, joka auttaa sinua siirtymään työmoodista kotimoodiin. Viesti voi olla esimerkiksi tällainen: ”anna muutama minuutti jakamatonta, myönteistä huomiota kaikille oven takana odottaville”.
  3. Kotimoodiin siirtymistä auttaa myös se, jos syö työpaikalla pienen välipalan ennen kotiinlähtöä. Silloin verensokeri ei ole kotiin tullessa painunut liian alas.
  4. Järjestetään esimerkiksi viikonloppuna lasten päivä, jonka ohjelman lapset saavat suunnitella.
  5. Ei:n sanominen, I: Luovu ”reaktio-ei:stä”; mieti asiaa kysyjän näkökulmasta ja pyydä lisätarkennusta ennen kuin vastaat.
  6. Ei:n sanominen, II: Uskalla sanoa asiakkaalle ”ei”, jos asia ei sinulle sovi. Ei:n sanominen ei ole epäkohteliaisuutta.
  7. Järjestä keskelle päivää rauhallista aikaa, jolloin voit keskittyä tärkeisiin, keskittymistä vaativiin tehtäviin.
  • Oveen tietyiksi tunneiksi lappu ”ei saa häiritä”.
  • Henkilökunnalle kerrotaan, että pomoa saa häiritä tänä aikana vain siinä tapauksessa, että on mahdotonta odottaa.
  • Vastaajaan viesti ”tavoitettavissa silloin ja silloin”. Puhelin äänettömälle ja näyttö alaspäin. Voi tarkistaa puhelimen vaikkapa varttitunnin välein.
  • Tee to-do-listalta vain niitä hommia, jotka vaativat keskittymistä. Jätä helpommat tehtävät muihin ajankohtiin.

Listan kokosi Isämies elämässä (ESR)-hanke.